Praktijk voor huidtherapie, lasertherapie en oedeemtherapie

Zonverbranding: Een beschadiging of een natuurlijke bescherming?

Eindelijk! Het is weer langer licht, de temperatuur stijgt langzaam en ook het zonnetje laat zich regelmatig zien. De lente is mijn favoriete seizoen en volgens mij ben ik niet de enige. Echter is dit ook het seizoen dat de huidtherapeuten weer extra gefocust zijn op zonbescherming. Zonverbrandingen liggen op de loer. De meeste huiden hebben minimaal vijf maanden geen zon gezien en ook deze witte huidjes worden MEGA blootgesteld aan die ‘gezonde dosis vitamine D’. Zomers loop ik op menig festival als moeder Theresa rond met een tube zonnebrandcrème en probeer verwoed de oren, nekjes en voeten van anderen te beschermen. Maar waardoor is die zon zo schadelijk? Een bruin kleurtje is toch gezond?

UV-A versus UV-B

 

Wanneer we naar zonnestraling kijken kunnen we onderscheid maken in twee soorten straling, UV-A en UV-B. Door UV-A straling verbrand je niet, dus krijg je geen waarschuwing. Deze straling komt echter wel het diepst in onze huid en zorgt voor ontzettend veel schade. UV-A beschadigt het DNA en versnelt de huidveroudering. Een ezelsbrug die ik altijd gebruik UV-A veroorzaakt Aging. Doordat UV-A ons DNA aantast, verhoogt deze straling ook het risico op huidkanker. UV-A penetreert dieper in onze huid dan UV-B, is het gehele jaar aanwezig en wordt niet tegengehouden door wolken en/of glas.

Dat bruine kleurtje dat we krijgen door contact met de zon wordt veroorzaakt door UV-B. Hiervoor heb ik de ezelsbrug UV-B geeft Bruining maar ook Burning. UV-B dringt door in onze bovenste huidlaag. Deze bovenste huidlaag, de opperhuid of ook wel het epidermis genoemd, reageert op deze straling door dikker te worden en pigment aan te maken. Beiden zijn een natuurlijke manier van de huid om zich te beschermen tegen deze straling. De aanmaak van melanine zorgt er voor dat we bruin worden. Het dikker en bruiner worden klinkt als een goede bescherming, echter blijkt uit onderzoek dat dit proces te vergelijken is met slechts een SPF4! Bovendien geldt: wanneer er sprake is van een zongebruinde huid, is er altijd sprake van schade.  

Bruining van de huid

UV-A licht zorgt voor een relatief snelle maar korte bruining door een verandering in het reeds aanwezige pigment in de epidermis. Deze directe pigmentatie duurt slechts enkele uren en geeft nauwelijks bescherming. UV-B zorgt voor een vertraagde bruining doordat melanocyten gestimuleerd worden om extra melanine aan te maken. Deze bruining blijft ongeveer 28 dagen in de huid.

Zonnestralen zijn bewezen schadelijk voor de huid, jaarlijks worden er meer dan 50.000 diagnoses huidkanker gegeven. Behalve een verhoogd risico op huidkanker veroorzaakt blootstelling aan de zon ook andere huidschade, denk hierbij aan pigmentvlekken, rimpels en verslapping. Uiteraard heeft dat zonnetje ook een positieve kant. Zonnestralen zijn nodig om vitamine D in de huid aan te maken. Genieten van de zon is dus geen misdrijf, maar doe het wel beschermt! Ook met een SPF maken we nog steeds vitamine D aan! Een vitamine D tekort ontstaat niet door het gebruik van beschermende crèmes, doordat deze crèmes simpelweg nóót 100% bescherming bieden. Daarnaast spelen bij een vitamine D tekort ook genetische factoren een rol. Sommige huiden zijn simpelweg niet in staat om vitamine D te vormen.

Hoe zit het met zonnebanken?

Onder de zonnebank wordt je blootgesteld aan beide soorten straling maar de dosis UV-A is vele malen hoger dan de zon. De verhoudingen zijn afhankelijk van het type apparaat maar gemiddeld is deze tien keer hoger dan natuurlijk zonlicht. De bruine kleur die is ontstaan door de zonnebank beschermt je niet extra tijdens de zonvakantie! ‘Voorbruinen’ voor de vakantie is dus niet effectief en dus ook absoluut niet aan te raden! De bruining betreft door de UV-A een kortdurende, directe pigmentatie. Daarnaast loop je door die UV-A dus ook veel meer DNA-schade op waardoor het risico op huidkanker enorm wordt vergroot. De rimpeltjes en verslapping niet te vergeten…

Fysische en minerale filters

In zonnebrandcrèmes vind je zowel chemische als fysische filters en er is wel degelijk een groot verschil tussen deze twee.

Fysische zonfilters zijn vaak te herkennen aan de witte waas die ze achterlaten nadat je ze op de huid hebt aangebracht. Deze filters vormen een reflectieschild op de huid zodat de zonstralen weerkaatst worden. Fysische zonfilters werken direct nadat ze op de huid zijn aangebracht en hebben geen inwerktijd.

Chemische filters trekken in de huid en absorberen daar het zonlicht, ze vormen als het ware een paraplu over onze cellen om ze op die manier te beschermen. De chemische filters blijven over het algemeen iets beter zitten in tegenstelling tot een fysische filter die in principe van de huid af te vegen is. ‘Ideaal die chemische filters!’ Hoor ik je denken. Echter hebben deze filters ook een aantal nadelen. Het risico op een allergie of huidirritatie is groter bij de chemische filter omdat deze echt in de huid moet trekken om werkzaam te zijn.

Welke filters er ook gebruikt worden in het product de teksten als ‘’all day protection’’ zijn in alle gevallen niet waar! In Europa zijn er zelfs wetten aangenomen dat fabrikanten niet mogen claimen dat een product gedurende de hele dag bescherming kan bieden. Een paar keer per dag smeren is een absolute must om de gehele dag beschermt te blijven tegen de schadelijke straling.

Dus, geniet vooral van een lekker glaasje wijn of verfrissend biertje op het terras of in de achtertuin in de zon maar vergeet niet om een tube zonnebrandcrème bij de hand te houden! Smeer je om de twee uur in en geniet verantwoord van het lekkere weer. Je melanocyten en huid zullen je op langere termijn dankbaar zijn!

  • Lotte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *